torsdag 12. november 2009

Tolix stoler

I midten av mitt fantasi-drømmekjøkken står et gammelt bord flankert av en benk og gamle franske Tolix-stoler. Nå er det vel en stund til jeg får et kjøkken som er stort nok til å romme et digert bord i midten, men et par Tolix-stoler.. det skulle jeg klart å få plass til her hos oss når som helst.



Den kjente franske bistrostolen Tolix ble designet av Xavier Pauchard i 1934, og stolen ble raskt å finne i de parisiske parkene og på kafeene i byen. Tolix produserer stadig stolene etter den gamle tradisjonen i Autun i Frankrike, men drømmen må jo være å være så heldig å finne noen gamle patinerte eksemplarer på et fransk loppemarked. 




Tolix-stolene har vært kjent og elsket for deres unike og tidløse design siden produksjonen startet, og stolene er stadig like populære hos både nostalgikere og moderne interiørfantaster. Jeg liker de nok best i galvanisert metall, men synes også det ser fantastiskt ut med en stol lakkert i en sterk farge som under:



Tolix kommer som krakk, barkrakk, spisestol og med armlener og finnes i galvanisert metall, lakkert metall, samt i en mengde forskjellige farger



Jeg begynner å få en lang ønskeliste:)

1 kommentar:

  1. Nå vet jeg hva det var du skulle kjøpe til meg til jul! Det va en krakk i pastell-mint! Det var det ja! Bare spør M! Han husker nok det! :) E.C.

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge inn en kommentar hos meg:)