søndag 21. februar 2010

Deilig syndig

Jeg skal ikke påberope meg å være verdens beste bakemester. Jeg er helt ok. Jeg lager noen bakverk som jeg blir så stolt av at jeg får lyst til å invitere alle jeg kjenner over på en bit, og noen bakverk som ikke selv en forelsket ektemann klarer å spise uten et dårlig tilslørt uttrykk i ansiktet ("Mm - kjempegodt" i alt for høyt toneleie er en gjenganger. Avsløres på et blunk:) Jeg er med andre ord en ganske gjennomsnittlig amatørbaker.
Sjokoladekaken min er derimot verken en amatør eller i nærheten av gjennomsnittlig. Den er God (sånn i all beskjedenhet)! Den er tidenes kaloribombe - men god nok til at jeg er villig til å se mellom fingrene med akkurat det så lenge den ikke inntas alt for ofte! Oppskriften er følgende:
Del 1:
9 dl hvetemel
9 dl sukker (du leste riktig...)
1 ts salt
2 ts natron
1-2 ts vaniljesukker


Del 2
400g smeltet smør
4 1/2 dl lunkent vann
4-5 ss kakao
1 beger rømme
4 lett sammenpiskede egg

Bland de to delene hver for seg, før du blander de begge sammen med eggene. (du trenger ikke å vispe, det holder å røre det hele sammen). Stekes i langpanne på 180 grader i ca 30 min

Glasur:
200g smeltet smør
10 ss melk
4 ss kakao
3 ts vaniljesukker
1 pk melis

Hemmeligheten bak kaken kommer nå: Når kaken er passe avkjølt stikker du MANGE hull i den med en tykk strikkepinne e.l. Bre så glasuren over. Hvis glasuren er veldig flytende heller du på litt og litt av gangen slik at den trekker godt inn i kaken. Dette gjør kaken supersaftig, og kokken stolt! Kaken er forøvrig like god etter et opphold i fryseren.

 
Nam nam! Supergod med is og litt bær til!
 
Enjoy:)

16 kommentarer:

  1. Hørtes god ut!
    Har aldri prøvd med rømme!
    Maybe next time!!!
    Ha en fin kveld
    Klem Tove

    SvarSlett
  2. Den så god ut!!!utrolig fin blogg dette:)her kommer jeg igjen:)

    SvarSlett
  3. :) Eg kjende eg la på meg ein kvart kilo av å sjå på bilda... Såg nyyydeleg ut!

    Ha ein fin kveld!
    Klem frå Elin :)

    SvarSlett
  4. Den ser fantastisk god ut... Frister til å prøve :-)

    SvarSlett
  5. Å, sjokoladekake hørtes fristende ut nå.
    Skal ikke se bort i fra at jeg prøver din oppskrift neste gang :)

    SvarSlett
  6. Ai ai - smart triks med hull i kaka:-)

    Den så kjempe, kjempegod ut!

    SvarSlett
  7. oi, her var det kommet mange nye fine innlegg! elsker øredobbene, tror de siste er favoritten:) og sjokoladekaken er jo bare en drøm for sånne som meg! Har nå tilbrakt noen dager på fjellet med skålene fulle av sjokolade, så det er mulig jeg må vente noen dager før jeg tester oppskriften:)

    Ha en nydelig kveld, vennen!

    Stor klem

    SvarSlett
  8. Den så NYDELIG ut!!!!
    Litt kalorier må man jo ha:)
    Jeg er på leit etter ei god sjokoladekake til dåpen neste helg. Men kan vel kanskje ikke servere ei langpenne på en slik dag:) Har du prøvd å halvere oppskriften og ha den i rund form?

    SvarSlett
  9. Hei! Her har jeg ikke vært innom før. Utrolig koselig blogg du har. Ble helt rørt av å lese mye av det du har skrevet, både om moren din og det vakre diktet om den lille.

    Takk for tips om sjokoladekakeoppskriften, den skal jeg sannelig prøve ut. Har forresten et lite spørsmål til deg, var den siden du kjøpte Hunterstøvlene dine på pålitelig? Vurderer å kjøpe noen selv, men er jo ikke alltid nettbutikker er til å stole på.

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  10. Denne kaken var faktisk blant kakene vi serverte i dåpen til lille w, men jeg er enig i at det ikke er så stilig å servere den i langpanne. En hel langpanne er uansett alt for mye av en kake (man har jo gjerne en del kaker å velge mellom), så vi løste det ved å skjære ut en firkant av lannpannen og pynte den fint. Resultatet så faktisk ut som en innbydende liten firkantet sjokoladefristelse. Resten ble fryst ned og har reddet mangt et impulsivt besøk:)

    SvarSlett
  11. Hei igjen:) Er jo ikke så ofte jeg får spørsmål i kommentar-feltet mitt og er litt usikker på hvordan jeg skal svare på de. Jeg prøver å svare på de her, og håper dere titter innom for å se om jeg har svart:) Marta, håper du fikk et nogenlunde svar:) Christine, jeg var kjempefornøyd med nettsiden jeg bestilte Hunterprodukter fra. Nå bestilte jeg bare sokker derfra (jeg visste ikke om nettstedet og kjøpte støvler til full pris i butikk isteden), men jeg har flere venninner som også har bestilt støvler derfra og alle er fornøyde. Varene kom fort, og så er det jo deilig med grats frakt til Norge:) Ha en fiin kveld!

    SvarSlett
  12. Så glad jeg ble for å finne denne nydelige bloggen din! Her kan jeg like meg godt. Sjokoladekaken din ser supergod ut - den må jeg prøve. Ha en riktig fin kveld!
    Hilsen fra Kastanjedamen

    SvarSlett
  13. Takk for superhyggelig svar på bloggen min. Nå ble jeg glad:-D Gleder meg masse til å følge deg videre og bli bedre kjent. Må si jeg har veldig sansen for både bildene dine og måten du skriver på. Er ikke så ofte man blir sittende så lenge å lese, men dette gav absolutt mersmak. Takk forresten for svar angående Hunterstøvlene, tror jeg skal prøve meg på å kjøpe via. den nettbutikken som du linket til.

    Ønsker deg en riktig god natt!

    Klem til deg

    SvarSlett
  14. Dette passet jo perfekt! Jeg elsker sjokolade og jeg har bursdag på onsdag. Hva blir vel bedre enn verdens beste sjokoladekake da? Hihi.

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  15. Johooo! DA ser jeg frem til å få denne servert på Sjusjøen! Hi hi!

    SvarSlett
  16. Hei igjen!

    Jeg la ut en link til sjokoladekaken din i det siste innlegget på bloggen min. Men så leste jeg diskusjonen som foregår på NIB nå, og ble litt usikker på om jeg har gjort noe galt. Du får si til meg hvis du ikke liker det, så fjerner jeg det med en gang. Jeg gjorde det bare fordi jeg liker bloggen din altså!

    Ha en fin dag!

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge inn en kommentar hos meg:)