fredag 17. desember 2010

Bildevegg tips

Som noen sikkert har fått med seg er jeg vel over gjennomsnittet opptatt av bildevegger. Ting tar bare litt tid med meg. Jeg er nemlig et uhelbredelig research-menneske, men nå synes jeg altså at jeg har løpt nok rundt med lupen min til at jeg endelig kan starte med mitt egne bildeveggprosjekt.
Men først vil jeg dele tipsene jeg har samlet med dere.


Når man skal lage en bildevegg er det viktig å holde seg til én fargepalett for å forhindre visuelt kaos. Hvis du bare skal ha sort-hvite bilder i collaget ditt kan det se bra ut å male rammene i ulike farger. Hvis bildene derimot er i farger kan det være lurt å holde seg til én farge på rammene.


Mål hvor stort området på veggen du planlegger å benytte til collagen skal være, og mål opp det samme arealet på gulvet. Lek deg så med å legge ut bildene innenfor dette området og test ut ulike løsninger for å finne ut hva du liker best.


Lag maler av for eksempel avispapir og lim dem til veggen. Marker også hvor bildeopphenget er på papiret slik at du vet at bildene blir hengt perfekt opp. Vær forsiktig med å ikke la bildene henge verken for spredt eller for tett. 5 cm skal visstnok være en perfekt avstand mellom de ulike rammene ifølge de som kan mer om slikt enn meg.


Tilfør gjerne tredimensjonale elementer i bildeveggen for en litt mer utradisjonell tvist. Klokker eller speil kan også være fine elementer i en bildevegg, og det kan se flott ut å mikse inn ett rundt element sammen med alle de andre rammene for å bryte opp formen litt.
  

Start med noen større bilder i midten av bildeveggen og jobb deg utover.


Under kommer noen tips for å gjøre bildeveggen litt ekstra fin: 
Jobb med bildene innenfor en stor firkant eller rektangel.


En annen metode er å la en usynlig linje gå gjennom midten av collaget og jobbe deg oppover og nedover fra denne "streken".


Du kan også lage deg en usynlig linje nederst hvis du skal lage en bildevegg over eksempelvis en seng eller en sofa.


Gleder meg til å sette i gang jeg nå:)

Håper noen andre også ble inspirert!

Herlig helg:)

Foto: 1: via Design Formula, 2: David Prince, 3: via Design Formula, 4: Ukjent, 5: Lönngren/Widell, 6: via Desire to Inspire, 7, 8 og 9: via Design Formula.

3 kommentarer:

  1. For en fantastisk fin blogg du har! Dumpet tilfeldigvis innom på googlesøken etter bildelist... og nå kommer jeg meg visst ikke ut herfra... tihi. :) Liker stilen din og hjemmet ditt utrolig godt. Masse fin inspirasjon for en som tydeligvis deler samme smak som meg. Har agt meg til som følger, og gleder meg til å følge deg videre! :)

    Ha en god fredagskveld, og på gjensyn.

    Pernille

    SvarSlett
  2. så gøy å finne akkurat denne informasjonen hos deg. jeg holder også på med å få til en bildevegg men veldig usikker på hvordan jeg skal få det til, men litt klokere nå takket være deg :-)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for fine ord Pernille. Nå ble jeg glad:) God fredagskveld til deg også:)

    Og så herlig at du kunne finne litt inspirasjon i innlegget Helen:) Kjenner prestasjonsangsten komme snikende, for nå som jeg har gjort så grundig research burde jeg liksom klare å prestere også. Gulp!

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge inn en kommentar hos meg:)